NIECHĘĆ DO BIOLOGII

NIECHĘĆ DO BIOLOGII

Mam nadzieję, że teraz już bez zastrzeżeń zgodzicie się ze mną, że aby w pełni zaspokoić potrzeby dorastających chłopców i – w konsekwencji – zapewnić naszym córkom i całemu społeczeństwu dobrą opiekę, musimy lepiej zrozumieć prawa biologiczne, które mają tak przemożny wpływ na mężczyzn. Ufam, że rozdział ten do tej pory spełnił już taką rolę. Moje dziesięcioletnie doświadczenie w uczeniu o rozwoju męskim pokazuje, że tam, gdzie większość osób niechętnie podchodzi do biologii, dorastający chłopcy…

Read More

Wychowani przez samotną matke

Wychowani przez samotną matke

Przywołałem w tym miejscu sytuację rozwodu, ponieważ stanowi on początek wielu istotnych problemów w życiu chłopca. Jednym z powodów popełniania w naszym kraju trzech czwartych przestępstw i aktów przemocy przez chłopców wychowywanych przez samotne matki jest zmniejszająca się liczba ważnych w ich życiu osób. Pociąga to za sobą mniejszą liczbę układów i związków, w których jest miejsce na prawidłowy męski rozwój emocjonalny. Gdybyśmy chcieli znaleźć jakiś wspólny mianownik dla większości problemów społecznych trafiających do sądów, to…

Read More

Kryzys rozwodowy

Kryzys rozwodowy

Jedną z najbardziej intrygujących i bolesnych konkluzji wypływających z literatury dotyczącej rozwodów rodziców jest fakt, że chłopcom trudniej jest wyjść z kryzysu rozwodowego niż dziewczętom. Istnieje na ten temat wiele prawdopodobnych według mnie teorii: nieobecność ojca jako wzorca męskich zachowań bardziej szkodzi samorozwojowi chłopca niż dziewczyny; chłopcu trudniej pracować nad swoimi emocjami niż dziewczynie; psychika chłopca jest delikatniejsza niż dziewczyny. Wszystkie teorie łączy wspólna cecha: brak osoby, która mogłaby pomóc chłopcu. Odchodzi ojciec, a w…

Read More

KLUCZ DO WYRÓWNYWANIA NIEDOSKONAŁOŚCI ŻYCIA EMOCJONALNEGO DORASTAJĄCYCH CHŁOPCÓW

KLUCZ DO WYRÓWNYWANIA NIEDOSKONAŁOŚCI ŻYCIA EMOCJONALNEGO DORASTAJĄCYCH CHŁOPCÓW

To, co do tej pory powiedzieliśmy o rozmowie, nie oznacza wcale, że powinniśmy przestać rozmawiać z naszymi synami. Trzeba stawiać przed nimi werbalne wyzwania – konkretne emocjonalne pytania i czynności (więcej szczegółów na ten temat w części drugiej, trzeciej i czwartej). Jednocześnie przyglądając się krytycznie stosowanym przez nas stylom wychowywania, uczenia i edukowania, dochodzimy do wniosku, że nasze największe emocjonalne zaniedbanie w stosunku do dorastających chłopców polega na braku odpowiednich osób, z którymi chłopcy mogą…

Read More

Przekazując emocje

Przekazując emocje

Musimy zwracać uwagę na to, co naprawdę się dzieje podczas rozmowy, pamiętać, że dorastający chłopcy przekazują nam swoje emocje na różne sposoby, nie tylko za pomocą słów. Może to być szybki uścisk, krótkie zdanie bądź pytanie, na które wystarczy odpowiedzieć jednym słowem, chwila ciszy w naszej obecności, siedzenie na klapie bagażnika samochodu, gapienie się w gwiazdy, zaciekła gra, stawianie czoła grozie i pięknu letniej burzy, stanie przy nas – choćby nawet w pewnym oddaleniu –…

Read More

Philip

Philip

Nigdy nie zapomnę czternastoletniego Philipa, bardzo „wrażliwego”, spokojnego chłopca o duszy artysty, który – kiedy tylko jego matka wyszła z mojego gabinetu – powiedział: „Wie pan, ona nawet nie wie, ile ja jej mówię rzeczy, które po prostu chce usłyszeć”. Matka Philipa była bardzo rozmowna i chciała, żeby jej syn był taki sam. Podczas rozmowy próbował jej odpowiadać, ale przyznał, że „wyłączał się” po kilku minutach, kiedy zamiast skupić się na temacie, matka powtarzała wiele…

Read More
1 49 50 51 52 53 63